Limhamn fick tågförbindelse till Malmö år 1889. Det var en stor händelse och skedde på initiativ av R F Berg, den s. k ”Limhamnskungen”. Han kallades så eftersom han hade ett finger med i spelet i det mesta som hände på Limhamn på den tiden.
Det första loket som köptes in för att trafikera järnvägen döptes passande nog till ”LIMHAMN”. Loket kallades även för ”ETTAN” och var ett av de blygsammaste ånglok som någonsin byggts i Sverige. Det vägde bara 15 ton och drog en personvagn och en godsfinka.
Tåget avgick från Limhamn varje morgon kl 6.30. Turen in till Malmö tog 15 minuter och gick längs med strandlinjen. För att kunna resa med tåget krävdes det att man hade polletter. Malmö-Limhamns Järnväg var nämligen den enda järnväg som ersatt pappersbiljetterna med polletter. Även det var på R F Bergs initiativ eftersom han var en man med stort intresse för återbruk.
I folkmun kallades tågsträckningen för ”Sillabanan” och tåget för ”Sillatåget”. Det blev så eftersom den tidigare morgonturen, den s.k ”halvsjuan”, till största del frekventerades av prångarekvinnor och deras rullebörar med fisk. Prångarekvinnorna var fiskarhustruar som åkte in till Malmö för att sälja dagens fångst på torgen. Varje morgon fylldes godsfinkan med rullebörar med glittrande fisk medan prångarekvinnorna tog plats i personvagnen. De måste ha varit mycket tacksamma över tågförbindelsen eftersom de tack vare den slapp gå till fots till Malmö med sina tunga rullebörar fyllda med fisk.
”LIMHAMN” gick i trafik mellan 1889 och 1905. Idag finns ”Sillatåget” bevarat hos Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan. När Citytunneln byggdes klipptes Malmö-Limhamns Järnväg av från övriga järnvägsnätet. För några år sedan bröts spåret upp men en liten del finns bevarad vid Glasbruksskolan som minne. Inte långt därifrån ligger det gamla lokstallet. Det ska renoveras och göras om till fritidsgård för den nya grundskolan på Limhamns läge.
Tack till Föreningen Veteranjärnvägen för att vi fick låna bilden av ”LIMHAMN”!
0 kommentarer